Wat is ‘Embedded’ en waar komt de naam C-University vandaan?

We spraken al enkele keren van embedded productontwikkeling, maar wat houdt dat eigenlijk in? De letterlijke vertaling van embedded is ‘ingebed’. En ingebed wil weer zeggen dat iets een vast onderdeel vormt van iets anders. Laten we het verduidelijken aan de hand van onze eigen producten. We werken veel met elektronica waarop slimme software staat. Je ziet dit vaak terug in alledaagse producten. Denk hierbij bijvoorbeeld aan een thermostaat, magnetron, koelkast, slimme verlichting of een modem: deze producten bevatten bijna standaard slimme software. En vergis je niet in het belang van deze software: een nieuwe auto heeft alleen al zo’n 50 tot 70 verschillende embedded systemen aan boord!

Hoe ziet een embedded systeem er technisch gezien uit? Een dergelijk systeem bestaat meestal uit een printplaat met daarop een microcontroller met bijvoorbeeld sensoren en een gebruikersinterface. Wanneer je dit combineert met een GSM/LTE modem, noemen we dat een IoT, oftewel een Internet of Things. We geven je enkele voorbeelden uit de praktijk:

• Het ABS (Anti Blokkeer Systeem) van een auto bevat sensoren die detecteren of de wielen blokkeren én stuurt de remmen aan om het blokkeren te voorkomen.
  • Een slimme thermostaat heeft een temperatuursensor en stuurt de verwarming aan. Daarnaast bevat deze een gebruikersinterface en is communicatie met een smartphone mogelijk via wifi en/of bluetooth.
  • Alle modems en flitspalen bevatten embedded technologie, die ervoor zorgt dat ze dingen detecteren en daarop acteren.

De software op de controller noemen we ook wel firmware, we schrijven deze firmware meestal in de programmeertaal C. Zo weet je meteen hoe wij aan de naam C-University zijn gekomen!

Waar staan wij?

Rijn IJssel Tech Plaza